Lynhurtig vandstandsning
|
||
KÖSTER Tætningssystemer er til aktuelle og KÖSTER Kældertæt 2 Blitzpulver er en del af |
||
Udskiftning af brønddæksel
|
||
PAGEL Lyn-Støbemørtel VB10 | ||
Forberedt støbested. | Udstøbning om ny top. | Bemærk flydeevnen. |
Udskiftningen skal udføres hurtigt, så trafikken generes mindst muligt. Derfor er der valgt PAGEL Lyn-Støbemørtel VB10, der kan belastes allerede efter 30 minutter. Det er et almindeligt problem, at kloakdæksler og riste ligger løst eller er ude af niveau, hvilket både er en sikkerhedsrisiko og en kilde til unødig støj. Især på stærkt benyttede veje, hvor trafikken ikke kan afbrydes mere end nogle få timer, kan det være et problem at få tid til at foretage en effektiv udbedring. VB10 har, som følge af sin meget korte hærdetid og store tidlige styrke, gang på gang vist sig som det bedste valg til disse presserende opgaver. Efter endt støbning og hærdning kan der allerede efter 45 minutter udlægges asfalt. VB10 kan straks belastes. En arbejdsopgave som denne, fra afspærring og til trafikken igen gives fri, kan gennemføres på ca. 5 timer. |
||
Broløft, Understøbning
|
||
Hillerødmotorvejen, Ring 3, 2001 | ||
Brosøjlernes højde øges ved påstøbning af PAGEL Støbemørtel V2 i stødhylse af rustfrit stål. Der er anvendt V2, fordi den hurtige styrkeudvikling gør det muligt at belaste søjlerne allerede efter få timer. |
||
Opretningslag på betonbroer
|
||
Renovering af brooversider med PAGEL Reparationsmørtel M10 |
||
Se også projektpræsentationen af Svendborgsundbroen. |
||
PAGEL Reparationsmørtel M10 er i perioden 2001-2004 blevet erstattet af PAGEL Reparationsmørtel MH20. |
||
Renovering af søjler og bjælker
|
||
Monarflex, Monberg & Thorsen A/S, 1997 | ||
Søjler og bånd er istandsat med følgende produkter: PAGEL Flydestøb V40 |
||
Rengøring | Reparation | Maling |
Her ses den trinvise reparationsproces med rengøring, reparation og maling. | ||
Opretning med kuvertfald |
||
Parkeringsdæk hos COWI A/S i Lyngby, 1989 | ||
Etablering af fald på oversider med PAGEL Reparationsmørtel M10, der i perioden 2001-2004 er blevet erstattet af PAGEL Reparationsmørtel MH20. | ||
Sprøjtemørtel
|
||
Aalborg Stadion, Danalith A/S, 1993 | ||
Vådsprøjtning med PAGEL Sprøjtemørtel SP20 til etablering af ekstra dæklag over armering i underside af loft. Fremføring af materialet til MAWO-dysen sker med en Strobot-pumpe. | ||
Demonstration af PAGEL Sprøjtemørtel SP20 | ||
De fleste plastiske mørtler fra PAGEL Spezial-Beton GmbH & Co. KG kan både våd- & tørsprøjtes.
Bemærk det meget ringe spild. |
||
|
||
Let og enkel forarbejdning. | ||
Reparation af granitstenspiller
|
||
Sluseholmen, København, Per Aarsleff A/S, 2001 | ||
Der er i årenes løb udført mange lignende projekter med PAGEL Understopningsmørtel V14/10 og |
||
Produktdemonstration
|
||
Demonstration af flydeevne og forarbejdningstid for PAGEL Støbemørtel V1/50 | ||
Præsentation af den nye generation støbemørtler hos PAGEL Spezial-Beton GmbH & Co. KG. | ||
PAGEL Støbemørtel V1/50:
|
||
Underløbning af dilatationsfuge
|
||
Parkeringsdæk, Lyngby, VSB Stålindustri A/S, 1989 | ||
Stålskinnerne underløbes alene ved hjælp af støbehøjdens tryk og mørtlens flydeevne. Her er der til støbningen anvendt PAGEL Støbemørtel V1/50 og til tætning af forskallingen PAGEL Hurtigmørtel R20. |
||
Forneden er forskallingsbrættet skåret i smig, ligesom tætningsmørtlen er glattet i samme smig. Bemærk mørtlen i slangerne, der gør at der er tryk på undersiden af skinnerne i hærdeprocessen.
Dette sikrer en komplet understøbning. |
||
Brostensbelægning
|
||
Gl. Dok, København, Søren Rasmussen A/S, 1997 | ||
Fugning af chaussésten med PAGEL Støbemørtel V1/10 for at opnå vandtætte fuger. |
||
Fyldning af fuger med materiale i rigtig konsistens, samt fordeling og komprimering. | ||
Opblødning med vand når mørtlen har sat sig. |
Opsamling af slam, så det ikke kommer i fugerne. |
Delvis færdig overflade. |
Flydestøbning
|
||
Øresund Landanlæg E440, Armton A/S, 1996 Flydestøbning med PAGEL Flydestøb V40 bag forskalling. |
||
Etablering af nyt dæklag på brounderside med PAGEL Flydestøb V40. |
||
Injektion
|
||
Peberholmen, Øresund, 1998 | Ring 3, København, 1991 | |
Fyldning af køleslanger med PAGEL Anker- & injektionslim E1F. | ||
Hillerødmotorvejen, Bagsværd | ||
|
||
Injektion i støbeskel med fugepistol. |
||
Forankringer, Udtræksprøver
|
||
Forankring af ny overbeton | ||
Information om forankringsstyrke findes i vejledningen
"Forankring med PAGEL ekspanderende mørtler". |
||
Forankringen af den nye overbeton sker via ankerstænger faststøbt med PAGEL Ankermørtel E1. |
||
MembranløsningerEgenskaberne for MB Fuge og belægning G142 giver mange anvendelsesmuligheder. |
||
Helsingørmotorvejen, Jægersborg | ||
Membranbelægning på plint under dilatationsfuge. | ||
Brøndby Strand, Højgaard & Schultz A/S, COWI A/S, 1989 | ||
Elastiske fuger i gårdhaver. Forsegling af defekte fugesamlinger. Af økonomiske årsager var en
gennemgribende renovering ikke mulig. |
||
Afstrøet med DUROP. | Samlingsdetaljer. | Skitse af fugeopbygning. |
Asfaltreparation
|
||
Fiskebækbroen, 2001 | ||
Det forberedte reparations- sted er en stålbro med 2 gange epoxygrunding. |
Grunding med VEJREP. Bemærk de frilagte skærver i friskæringen. |
Udfyldning. Straks efter blanding hældes mørtlen ud og fordeles. |
VEJREP mørtlen trykkes godt imod kontaktfladerne. |
Den udlagte mørtel udjævnes og komprimeres med et rivebræt. |
Overfladen og samlingerne mod asfalt forsegles med en særligt tilpasset forsegler. |
Afstrøningen er udført med et materiale med hårde korn (DUROP). Dette hjælper på friktion og optisk udseende. |
||
Skridsikring. | Færdig reparation. | |
Betoflex Dilatationsfuge
|
||
Maurer SE, Behring Strasse, Hamburg, 2001 Indbygning af Betoflex Dilatationsfuge med Betoflex Mørtel. |
||
Detalje for opspring ved kantsten i midterrabat. |
Tværsnit af fugen indbygget i epoxymørtlen. |
Den færdige fuge, klar til ibrugtagning. |
Skinnernes flanger bruges til fastholdelse i epoxymørtlen, og til justering af højden under montagen. Desuden kan de bruges til supplerende forankringer. |
||
Detalje af afsluttende montage. |
||
Epoxygrunding m.m.
|
||
Storebælt, Vestbro, Skanska Belægningsteknik A/S og C.G. Jensen A/S, 1994 | ||
Den anvendte epoxy er ERGOFLEX DUR, der også er basis for den anvendte kunststofmørtel. |
||
Epoxy til 160.000 m² forsegling og understopning med kunststofmørtel af 6.000 sceptre til autoværn. |
Injektion af Maurer Dilatationsfuger. Støbninger og reparationer med hurtige mørtler. |
ERGOFLEX DUR er blevet erstattet af det typegodkendte produkt DUR 503. |
Se også projektpræsentationen af Storebæltsforbindelsen. |
||
Deflex Dilatationsfuge
|
||
Motorvejsbro, E440, 1996 | ||
Anvendelseseksempler for |
||
Inddækning af kantbjælke. | Beskyttelse af lejehylde. | |
Deflex-Fugensysteme GmbH fremstiller fuger til hårdt belastede gulve, parkeringsdæk, optisk pæne vægsamlinger, brandsikrede fuger, tætning af betonkonstruktioner og lignende. |
||
Miljøvenlige materialer
|
||
Danmarks Akvarium, Bassin til piranhaer, 2003 | ||
Klipperne i baggrunden er en attrap, fremstillet af PAGEL Reparationsmørtel MH20. De naturtro klipper er bygget på et skelet af metalnet, hvorpå mørtlen er anbragt ved vådsprøjtning. Overfladen er herefter formet manuelt. Mørtlen i sig selv er ikke skadelig for hverken dyr eller planter, ligesom den ikke afgiver miljøskadelige stoffer. De fleste af specialmørtlerne fra PAGEL Spezial-Beton GmbH & Co. KG kan leveres med certifikat der godkender produktet til brug i drikkevandsmiljøer. |
||
Hurtig isolering af betonbroerPAGEL Flydemørtel FE20 er velegnet til udjævning og opretning af flader, der hurtigt skal belastes eller belægges. Allerede efter én time kan mørtlen betrædes og efter 3 - 4 timer er fugtindholdet så lavt, at der kan påføres epoxy. Efter 24 timer kan der svejses isolerings-membraner på. Udover anvendelse til de almindelige belægninger, er mørtlen således også særdeles velegnet som titleernativ til dyre skrabespartlinger med epoxy. |
||
Prøvefelt med PAGEL Flydemørtel FE20 | ||
Blanding af PAGEL Flydemørtel FE20. |
Udlægning af flydemørtel. |
Eneste benyttede værktøj til udlægningen er en stor spartel. |
Forslag til minimering af ventetiden ved fugtisolering af betonbroer | ||
Er dette fremtiden...?
1. Undergrund med meget grov tekstur. Kan være meget fugtig
2. Skrabespartling/opretning med PAGEL Flydemørtel FE20
- afstrøes straks med kvartssand 0,3 - 0,6 mm - overskydende sand fjernes efter 1 - 2 timer 3. Efter 4 timer påføres MB DUR 502 Brogrunder
4. Afstrøes med kvartssand 0,3 - 0,6 mm
5. Efter 24 timer svejses membranen på
|
||
Fugning mellem granitblokke
|
||
Amager Boulevard, 2003 | ||
Der skulle etableres op til 40 mm brede gennemgående (massive) fuger med et frostbestandigt og vandtæt materiale, i et dekorativt vandbassin foran et nyt kontorbyggeri. Som følge af de varierende fugebredder blev der til formålet udvalgt følgende materialer, der i kombination gav den teknisk og økonomisk bedste fyldning:
2 tons PAGEL Ankermørtel E1, 0 - 0,4 mm kornstørrelse
4 tons PAGEL Anker- & injektionslim E1F, 0 - 0,15 mm kornstørrelse
|
||
En nøjagtig opklodsning af granitblokkene gav en sikker placering og lettede den efterfølgende fugestøbning. |
Efter opklodsning blev fugesptitleerne forseglet med blandt andet skumprofiler,
så støbning var mulig. |
Det færdige vandbassin med kant af granitblokke. |
Flotte tilbageliggende fuger, etableret uden efterbearbejdning. |
Fuge med god vedhæftning
til kanterne. |
Fugning ved kantstensopspring. |
Detalje af skjult afløb og rensefunktion. |
Bassinet står her færdigt og
klart til at blive fyldt med vand. |
Bassin med vandfald. |
Støbning af store voluminer
|
||
Svævebanen i Wuppertal, indviet 1901, renoveret 1998-2003 | ||
Ved renoveringen af svævebanen i den tyske by Wuppertal mellem Dortmund og Düsseldorf, var det nødvendigt at udskifte alle søjlernes fundamenter. Hver søjle skulle skiftes fra fredag aften til mandag morgen kl. 6.00. Konsollerne målte op til 1,0 x 0,7 x 0,3 meter og skulle på 16 timer opnå 35 MPa i trykstyrke. Til støbningen anvendtes PAGEL Støbebeton V12/16HT, der under forprøvningerne var udstøbt i en kube på 1 x 1 x 1 meter.
Kontakt MB Projekt ApS for yderligere information. I Danmark anvendes som alternativ den lidt langsommere PAGEL Støbebeton V160 (C45), især som et meget fleksibelt titleernativ til mindre portioner færdigbeton.
|
||
Svævebanen bevæger sig gennem varierende omgivelser i tæt bebyggede områder, i åbne landskaber samt over og langs med vandløb, hvorfor fundamenterne er tilpasset de aktuelle fysiske forhold. Ovenfor er således vist fundamenter til såvel lodrette som skrånende søjler. | ||
Tætning af rørgennemføringer
|
||
KÖSTER KB-Flex 200 | ||
Vandindtrængning ved en... |
...kabelgennemføring bliver
med... |
...KÖSTER KB-Flex 200... |
...hurtigt, ukompliceret... |
...og vedvarende standset! |
|
Gennemføringer af rør og kabler er ofte "problembørn" ved en ellers sikker tætning. Uanset byggematerialet, så trænger grund- & regnvand ofte ind disse steder, med de deraf kendte følger: Stitleudblomstringer, skimmelfare og høj luftfugtighed. Løsningen på dette problem er KB-Flex 200, der sammen med den enkle håndtering giver en sikker, hurtig og ukompliceret tætning. Ydermere er produktet meget økonomisk i brug. KB-Flex 200 er baseret på polyolefin, hvilket gør, at tætningsmassen ikke tørrer ud, men forbliver formbar. Denne plasticitet garanterer en bestandig tætning, samtidig med at der efterfølgende, uden borearbejde, kan føres ekstra medier igennem den etablerede tætningsmasse. Alligevel er KB-Flex 200 både damp- & vandtæt og egner sig til tætning mod trykkende vand. |
||
SCC i sækkeI mange år har PAGEL Spezial-Beton GmbH & Co. KG haft "selvkompakterende" beton som en del af leveringsprogrammet, dog uden betegnelsen SCC. Anvendelsesprincipperne er ens, men PAGEL's produkter har bedre flydeevne og højere styrker. PAGEL Støbebeton V160 (C45) er en videreudvikling af PAGEL Støbebeton V1/160, med henblik på støbning af store voluminer med frie flader. |
||
Københavns Fjernvarmetunnel, KFT Joint Venture (MT Højgaard A/S), 2007 | ||
Til fiksering af rørinstallationerne i Københavns Fjernvarmetunnel skulle der støbes 2 tværvægge i tunnelrøret.
Tykkelsen af de to vægge var henholdsvis 1,9 og 1,4 meter, men på grund af forskellige udsparinger var voluminet af begge ca. 14 m³. Afstanden til væggene fra adgangsvejen var op til én kilometer til hver side, hvilket umuliggjorde anvendelse af fabriksbeton. |
||
Blande- & pumpeopgaven blev løst af Baumaschinen Beckschulte KG fra Siegburg i Tyskland.
|
||